onsdag 14. desember 2011

"Det beste i livet" av Rona Jaffe

Det beste i livet

Etterkrigstidens New York er en boblende gryte av framtidstro og modernitet. Unge kvinner fra fjern og nær hører storbyen lokke. Deankommer i tusentall, på flukt fra trykkende småbymentalitet og med en drøm om et glamorøst liv i frihet, eleganse og luksus."The Big Apple"er redningen ogeventyret! Boken forteller historien om et knippe unge kvinner som faller for New Yorks forbudne frukt. De mister sin uskyld, og vi følger dem når oppvekstens naivitet blir revet bort. Møt Caroline som oppdager at arbeidet på bokforlaget passer henne bedre enn å være husmor, April som bytter rolle fra gudsord fra landet til utsvevende skjønnhetuten å forstå konsekvensene, og skuespilleren Gregg som elsker feil mann altfor mye. Det beste i livet er en klassiker fra 1958 og en av de første moderne kvinneromanene!

"Det beste i livet" har jeg fått tilsendt fra Silke Forlag, og jeg må innrømme at den har stått i bokhyllen min en stund og blitt valgt bort til fordel for andre bøker. Jeg så for meg at dette ville bli en bok jeg måtte slite meg gjennom - skrevet i 1958 liksom....hvor bra kan det være?  Og hvor feil kan man egentlig ta? 

Boken var en fantastisk lesning, et friskt pust med en handling som virkelig tok tak i meg. Karakterene Caroline, April og Gregg er meget troverdige og skrivestilen er noe helt annet enn det vi ser i dag. Lekker og elegant , og  det slo meg; dette er autentisk! Slik var det. Det er ikke skrevet av en forfatter som har gjort research på hvordan det var å være kvinne i USA på femtitallet. Det er skrevet av en forfatter som sto midt i hendelsene som skjedde i etterkrigstidens drømmeland. Som våget å sette ord på at kvinner er også mennesker med følelser og ambisjoner ut over det å gifte seg og få barn. 

Jeg avslutter med en liten smakebit fra boken og oppfordrer alle til å lese denne Silkeperlen. "Det beste i livet" er chick-lit med sjel!!

"For et typisk bilde for enhver som ikke var fra New York: den ynge yrkeskvinnens leilighet med strømper til tørk over dusjen, plagg strødd utover i hastverket for å komme tidsnok til kontoret eller et stevnemøte, et stykke ost og en kartong appelsinjuice i kjøleskapet, kanskje en flaske vin også, dotter av støv under sovesofaen, og så alle disse mangefargede fyrstikkeskene med navnene på de mest kjente restaurantene, slik at selv om man bare greide å skaffe seg to ordentlige måltider i uken, kunne man fremdeles tenne sigaretten for resten av uken med minnene."



1 kommentar:

  1. Denne har jeg i bokhyllen min og venter på å bli lest,gleder meg enda mer til å lese den nå. God førjulsklem fra Beathe

    SvarSlett