mandag 30. september 2013

September 2013 - En oppsummering

Da var måneden over og det er igjen tid for oppsummering! Noen av dere har kanskje merket at det har vært litt stille her i bokbobla i det siste. Det har vært mye som har skjedd, masse jobbing og andre spennende saker har gjort at bloggingen har kommet i andre rekke. Og så må jeg innrømme at jeg er i en bølgedal både når det gjelder leselyst og bloggelyst. Jeg har derfor kommet frem til at nå må jeg finne tilbake til den gamle lesegleden min, så får vi se om bloggelysten også melder seg igjen. 

Ja, så var det oppsummeringen da. Denne gangen blir det en enklere utgave, uten hverken blogghopp eller andre krimskramserier. Rett og slett en oversikt over bøkene jeg har lest denne måneden :)

Curses!

When Cinderella is run over by a New Never City bus, her not-so-ugly stepsister, Asia, suspects murder. So she hires RJ, a private eye, to investigate. Little does she know RJ is actually a villain on mental health leave from the Villain's Union. Cursed with an inability to say no to damsels in distress, RJ travels to the Kingdom of Maldetto, meets the rest of Cinderella's family - including her fiance, the flamboyant Prince Charming, Cinderella's crazy stepmother, and a seriously twisted version of Hansel and Gretel - and dodges bullets, explosions, fires, and his own ex-wife to slip his own version of glass handcuffs on the wrists that fit. All while falling for Asia, who has a curse of her own to deal with...


"Curses" av J.A Kazimer - et annerledes eventyr fullt av galskap, humor og rariteter. Kjempegøy :)


Tråden

"Tråden" av Victoria Hislop - en nydelig historie om kjærlighet som oppstår i en tid som Hellas' befolkning tenker tilbake på med sorg og fortvilelse. Bokomtalen min finner du her.

Odinsbarn

"Odinsbarn" av Siri Pettersen - en fantastisk bok å sparke igang høsten med! Bokomtalen min finner du her.

Jordtårer

Torstein elsker å grave, og en dag finner han noen beinrester i et skogholt bak gården der han bor. Men da han plutselig står med en menneskeskalle hånden er detslutt på leken. Politiet varsles, og Eddi Stubb vikles inn i en ny etterforskning, hvor løgner, sjalusi, skjulte grusomheter og gammelt hat lokkes frem i dagen. En dag ender det i drap. Saken virker opplagt når en mann melder seg og forteller at han er skyldig..Men er det virkelig så enkelt?

Jeg har også lest "Jordtårer" av Frode Eie Larsen. Bokomtale kommer etter hvert, men jeg kan røpe så pass som at dette er en bok som kommer høyt på favorittlisten over leste bøker i 2013 :)


For tiden har jeg denne eBoken på ipaden, men den er på langt nær ferdiglest, så omtalen kommer sikkert med i oppsummeringen for oktober :)


4 bøker ble det denne måneden - mindre enn på lenge, men sånn blir det i blant. Nå skal jeg snart begynne å forberede pakking til Liverpooltur til helgen, og så er jeg tilbake i bokbobla helgen etterpå når Bokboblas Blogglesesirkel har premiere med bokomtaler fra Roy Jacobsens "De Usynlige" fredag 11 oktober og lørdag 12 oktober. Husk å kryss av i kalenderen dere som har meldt dere på :)


Vi sees :)


søndag 22. september 2013

Smakebit på Søndag - "Odinsbarn" av Siri Pettersen


Jeg har akkurat lest ferdig "Odinsbarn" av Siri Pettersen og syns boken var utrolig bra. Der var det spesielt et par setninger som satte seg fast hos meg, og disse setningene blir min smakebit i dag. Som dere ser av bildet måtte jeg frem med markeringspennen, og det er et sikkert tegn på at boken er av de bedre jeg har lest.

Odinsbarn

Tenk deg å mangle noe alle andre har.Noe som beviser at du hører til i denne verden.Noe så viktig at uten det, er du ingenting.En pest. En myte. Et menneske.Femten vintre gammel får Hirka vite at hun er et odinsbarn - en halelaus råttenskap fra en annen verden. Foraktet. Fryktet. Og jaget. Hun aner ikke lenger hvem hun er, og noen vil drepe henne for at det skal forbli en hemmelighet. Men det finnes verre ting enn odinsbarn, og Hirka er ikke den eneste skapningen som har brutt gjennom portene...Odinsbarn er original fantasy på norrøn grunn. Et oppgjør med fremmedfrykt, blind tro og retten eller viljen til å lede. Det er den første av tre bøker om Hirka, i serien Ravneringene.





Det som fascinerer meg mest med boken er det utrolig detaljrike og omfattende universet forfatteren har skapt, og selv om hun ikke forklarer personene, stedene, skikkene og hendelsene som hver og en har fått sine unike navn vet vi umiddelbart hva hun mener - og jeg kunne i allefall se det hele for meg som en film mens jeg leste. Akkurat dette var også en liten utfordring i begynnelsen fordi jeg syns det var litt vanskelig å skille alle navnene og begrepene fra hverandre, men det tok ikke lang tid før alt satt som det skulle, og jeg fløt avgårde til Hirkas verden. 

Nå er det bare å vente på bok nummer to i Ravneringene trilogien :)





lørdag 21. september 2013

Alle verdens land #7 - Hellas - "Tråden" av Victoria Hislop


Jeg har hoppet over bokstaven G foreløpig, fordi boken jeg har lyst til å lese ikke har kommet ut enda. Dermed sto bokstaven H for tur, og jeg tok turen til Hellas sammen med Victoria Hislop.

Tråden

En by i opprør. Et folk i fare. En fortelling om håp, lojalitet og kjærlighet.
Thessaloníki, 1917. Den natten Dimitri Komninos blir født, raseres den multikulturelle byen Thessaloníki av en katastrofal brann. Fem år senere må en liten jente, Katerina, flykte til Hellas, da hjemmet hennes i Lilleasia blir ødelagt av den tyrkiske hæren. I kaoset om bord på båten kommer hun bort fra moren sin. Fra den dagen flettes livene til Dimitri og Katerina sammen. 
Thessaloníki, 2007. En ung gresk mann, oppvokst i London, nå student i hjemlandet, får høre livshistorien til sine besteforeldre for første gang - en dramatisk historie om mennesker som er blitt drevet vekk fra sin elskede hjemby med makt og vold. Historien han blir fortalt gjør et uutslettelig inntrykk og får også store konsekvenser for hans egen fremtid.


Jeg var ikke særlig imponert over forfatterens forrige bok, "Hjemkomsten", så jeg hadde ikke særlig store forventninger da jeg begynte å lese denne. Ganske raskt forsto jeg at Hislop heldigvis har funnet tilbake til magien hun viste i sin debutroman "Øya", og jeg var hekta. 

Historien om Dimitri og Katerina var fengslende, rørende og realistisk, og det var utrolig interessant å lese om hva som foregikk i Hellas under andre verdenskrig. Forfatteren veksler mellom fortid og nåtid på en glimrende måte, og jeg hadde store vanskeligheter med å legge boken fra meg.

Anbefales :)



fredag 20. september 2013

SkyWatchFriday #23

Although autumn is here to stay, we've had the most wonderful pink evenings this week. Tuesday and Wednesday were spectacular and photos of the unike colors popped up everywhere - instagram, facebook and so on. Right now I'm sharing two of my photos with you :)

WednesdayRainbow

Tuesday"Tornado" - can you see it?


Wishing you all a wonderful weekend :)




mandag 16. september 2013

It's Monday - What Are You Reading?


Monday again, and I've just finished reading "Curses! A F***ed up Fairytale" by J.A Kazimer and I loved it. It was a crazy and hillarious story and although it was a bit of a challenge for me to read (being norwegian some of the words and phrases coming from fairytales I had never heard of before), it was one of the funniest books I've read this year :)

Curses!

When Cinderella is run over by a New Never City bus, her not-so-ugly stepsister, Asia, suspects murder. So she hires RJ, a private eye, to investigate. Little does she know RJ is actually a villain on mental health leave from the Villain's Union. Cursed with an inability to say no to damsels in distress, RJ travels to the Kingdom of Maldetto, meets the rest of Cinderella's family - including her fiance, the flamboyant Prince Charming, Cinderella's crazy stepmother, and a seriously twisted version of Hansel and Gretel - and dodges bullets, explosions, fires, and his own ex-wife to slip his own version of glass handcuffs on the wrists that fit. All while falling for Asia, who has a curse of her own to deal with...


Next book up is by the norwegian writer, Siri Pettersen. It's called "Odinsbarn" - "Child of Odin" and is an original fantasy based on norse grounds. I've actually read a few chapters allready and it's awesome!!


Ravneringene 1; Odinsbarn




onsdag 11. september 2013

Bokfrokost #32


Havregrøt med vanilje, rosiner og en liten klikk smør
Kaffe - Zoega's Dark Temptation
"Curses - A f***ed up Fairytale" av J.A Kazimer


Travle dager gjør at det er litt stille her akkurat nå. I helgen var jeg på jentetur og nå er det lange - og morsomme - dager på jobb. God tur til alle som skal på Bokbloggtreff til helgen, gleder meg til å lese innleggene etter hvert. For min del er det Liverpooltur i oktober som prioriteres....visner bort hvis jeg ikke kommer meg til England og verdens vakreste by <3

Vi sees, klem fra


torsdag 5. september 2013

Bokfrokost #31


Jeg leser fortsatt "Tråden" av Victoria Hislop

Gresk honningyoghurt med et dryss av mandler og cashewnøtter
Isvann
En liten smak av Nidars nye mokka&melkesjokolade. Mmmmmm

Både yoghurten og sjokoladen ble jeg obs på hos Consuming. En fantastisk blogg som presenterer alt som er nytt av mat&godis i butikkhyllene :)

Still reading "The Thread" by Victoria Hislop. 
My delicious bookbreakfast: Greek honey-yoghurt with a sprinkle of almonds and cashewnuts.
Ice water
Mocca&milkchocolate. A new chocolate is in store and i love it :)