mandag 9. februar 2015

Bøker lest i 2015 #7 "Det frosten tok" av Kari Nygaard



HVILKEN BOK? "Det frosten tok" av Kari Nygaard

HVOR HAR JEG FÅTT DEN? Leseeksemplar fra Aschehoug

HVA HANDLER DEN OM?  Når alt står på spill, kan din fiende bli din nærmeste venn.
Året er 1811. Napoleonskrigene og den engelske blokaden har ført til matmangel, og det har vært flere uår på rad. Den harde kampen for tilværelsen har ført til fiendskap og sammenstøt mellom fjellbønder og samer nord i Østerdalen.
Lea og Marjja står på hver sin side i striden, men etter et dramatisk angrep på samene møtes de, og et usannsynlig og helt spesielt vennskap oppstår. De to kvinnene må stå sammen for å redde seg selv og barna sine fra hungersnød og død. Etter hvert må de også kjempe side om side både mot den nådeløse folkemeningen og mannen som er ute etter dem.
"Det frosten tok" skildrer en unik og uvanlig kvinnekamp fra begynnelsen av 1800-tallet. Samtidig er overgrepene mot sørsamene basert på virkelige hendelser. Forfatteren kommer selv fra området hun skriver om.

HVA SYNS JEG? "Det frosten tok" trollbandt meg fra første side. Den har et tema jeg alltid har vært interessert i og forfatteren får frem både spenning, drama, sårhet og glede på en fantastisk måte. Overgrepene mot samene er et svart kapittel i vår historie, og det er utrolig viktig at slike bøker skrives. At vi får vite og aldri glemmer. 
Denne boken kommer garantert til å være på min topp ti liste i år, og jeg har et håp om at forfatteren lar oss få vite hvordan det går videre med Marjja og Lea.



2 kommentarer:

  1. Etter å ha lest dette spørs det om jeg greier å spare boken til neste ferie. Den ligger og frister som den eneste norske bok av i år, så jeg jobber hardt med å holde fingrene av fatet. Håper du har en fin dag Anette :)

    SvarSlett
  2. Denne har jeg lyst å lese, og står på listen over bøker jeg må få tak i :)

    SvarSlett